Nieuw kunstboek 'Jenever & likeur. Affiches die blijven hangen'

Maar liefst 594 Belgische affiches en afficheontwerpen voor jenever en likeur besproken!
Exotische taferelen, blozende boertjes, verleidelijke dames of bekende koppen: elk verkoopargument was in de loop der jaren goed om jenever en likeur aan de man te brengen. Dat gebeurde met affiches in de meest uiteenlopende kleuren en formaten. Veel affiches zijn pareltjes van design en typografie, ontworpen door kunstenaars en illustratoren als René Magritte, Leo Marfurt, Henri Cassiers en Julian Key.

Dit kleurrijke, indrukwekkende naslagwerk toont niet minder dan 594 affiches, pancarten en voorontwerpen voor Belgische jenever en likeur, gemaakt door 114 grafici voor 154 stokerijen.

Dertig jaar al is kunsthistoricus Karl Scheerlinck (1962) gebeten door de studie van de reclamevormgeving. In de lange rij tentoonstellingen en monografieën over culturele, toeristische, theater- en filmaffiches gaat zijn aandacht nu naar een fascinerende subdiscipline van de commerciële publiciteit: die voor de Belgische jenevers en likeuren.
In de catalogue raisonné, geordend per provincie en per stokerij, geeft hij deskundig commentaar bij elk van de afgebeelde affiches. Daarnaast diept hij in toegankelijke essays de treffendste stijlen, invloeden en marketingstrategieën van 1870 tot 2000 uit.

Inhoud

Essays

1. Reclame in de industriële samenleving
2. Affiches maken, een kunst apart
3. Het affiche als kunstwerk
4. Woord en beeld
5. Lang leve het bedrijf!
6. Extrinsieke of intrinsieke verkoopsargumenten?
7. Flessen met een ziel
8. Het ene product/publiek is het andere niet
9. Gewoon genieten

Kaderartikels

1. Debuut van Belgiës strafste naoorlogse beeldmaker
2. De kunst van het weglaten
3. Dit is geen kunst: René Magritte en het gedistilleerd
4. Tableaux vivants
5. Verzamelen en archiveren

Technische fiche

Formaat: 30,5 x 22,5 cm
Aantal blz: 368
Afwerking: hardcover
Verkoopprijs: €39,50
Nederlandstalige editie
ISBN 978 94 9208 170 4