'Iedereen Jeneverbaron' als goed voorbeeld van erfgoedborging

‘Iedereen Jeneverbaron’ is door Vlaams minister van Cultuur Jan Jambon toegevoegd aan het zogenaamde ‘Register van inspirerende voorbeelden rond het borgen van immaterieel erfgoed’. Dit register bundelt goede voorbeelden, die anderen kunnen inspireren bij het borgen (bewaren en doorgeven aan de volgende generaties) van hun eigen immaterieel erfgoed. “Mensen verbinden met erfgoed is een orgelpunt binnen de werking van de Hasseltse musea. We zijn dus heel trots op deze erkenning”, zegt Hasselts schepen voor Cultuur Joost Venken.
“In onze musea zetten wij al verschillende jaren allerhande projecten op rond immaterieel erfgoed. Denk maar aan projecten als ‘Erfgoedkoning’ en ‘Erfgoedgeneraal’ in Het Stadsmus of het meester-leerlingtraject in het Jenevermuseum”, zegt schepen voor Cultuur Joost Venken. “Projecten die niet alleen een belangrijke erfgoedkundige waarde hebben telkens maar ook de brug slaan naar de wereld buiten de museummuren. Zo blijft ons erfgoed levend voor volgende generaties. Dat wij met deze erkenning onze expertise verder kenbaar kunnen maken en delen is een extra stimulans om te blijven inzetten op deze participatieve werking rond het Hasseltse immaterieel erfgoed in al zijn aspecten.”

Wat is het register van inspirerende voorbeelden?
Sinds vorig jaar, worden er jaarlijks 8 praktijken door een expertencomissie gekozen. Voor het Register kan je geen aanvraag indienen, maar word je genomineerd door anderen. Ieder jaar lanceert het Vlaamse Departement Cultuur, Jeugd en Media een oproep naar het brede publiek en de cultureel-erfgoedsector. Iedereen kan initiatieven nomineren via immaterieelerfgoed.be. Een expertencommissie beoordeelt de nominaties en bezorgt een advies aan de minister van Cultuur. Die beslist dan welke inspirerende voorbeelden op het register komen in het daaropvolgende jaar. “Het is het tweede jaar op rij dat er voorbeelden van Hasselt bij de genomineerden zit. Vorig jaar werd de praktijk ‘Het Hessels Ouër’, een viermaandelijkse bijeenkomst in het 'Hessels' in museum Het Stadsmus reeds opgenomen in het register."

Iedereen jeneverbaron - Het participatief verzamelen van immaterieel jenevererfgoed
Via participatieve borrelnamiddagen gaat het Jenevermuseum langs bij (senioren)verenigingen en heemkringen om persoonlijke anekdotes, recepturen, familietradities en -rituelen m.b.t. jenever en likeur te verzamelen en te registreren. Aan de hand van gerichte vragen en rekwisieten modereren museumvrijwilligers bij een stuk taart en een borrel geanimeerde gesprekken. Aan het einde van zo'n namiddag worden alle deelnemers uitgeroepen tot "jeneverbaron", ofte ambassadeurs voor het jenevererfgoed, genoemd naar de rijke jeneverstokers uit de hoogdagen van de jenevernijverheid in de 2de helft van 19de eeuw. In eerste instantie werden Hasseltse verenigingen betrokken, nadien ook Limburgse verenigingen. Op termijn is het ook de bedoeling buiten Limburg zulke namiddagen te organiseren, of specifiek bij verenigingen van bepaalde beroepscategorieën: mijnwerkers, havenarbeiders, enz. Ondertussen werden een kleine 300 anekdotes, recepturen en rituelen verzameld.

Museumdirecteur Davy Jacobs: “’Iedereen Jeneverbaron’ is inderdaad een mooi voorbeeld van een borgingspraktijk waarbij een museum rond een heel specifiek thema kan werken. Dit gebeurt op een heel intense maar tegelijk heel participatieve en laagdrempelige manier. Vooral naar doelgroepenwerking is dit een zeer boeiende activiteit vooral omwille van zijn verbindend karakter.”

Lijkt dit ook iets voor jouw vereniging? Neem dan zeker contact met ons op zodat we in betere tijden ook bij jou kunnen langskomen.
Meer info.