Jenevermuseum vindt nieuwe meester-stoker

Hasselaar Steven Reekmans treedt als nieuwe meester-stoker van het Jenevermuseum in de voetsporen van Jan Kempeneers.

In oktober lanceerde de stad Hasselt de unieke vacature van museumstoker, waar maar liefst 25 geïnteresseerden voor kandideerden.
“Opmerkelijk was dat de kandidaten van ver buiten Hasselt kwamen, uit heel Vlaanderen en zelfs uit Nederland”, weet schepen voor Cultuur Joost Venken.
Burgemeester Steven Vandeput: “Het is dan ook een uitzonderlijke functie. Onze meester-stoker is een van dé ambassadeurs van jenever in het algemeen en Hasseltse jenever in het bijzonder. Er wacht hem een zware maar boeiende taak en we zijn ervan overtuigd dat we samen Hasselt en het Jenevermuseum nog meer op de kaart kunnen zetten.”
Huidige stoker Jan Kempeneers is al meer dan 30 jaar de meester-stoker van het museum en gaat in mei van dit jaar met pensioen. Een hoogst uitzonderlijke vacature dus! Geen enkele andere stad of gemeente in België heeft een stoker in dienst. Bovendien stookt het Jenevermuseum volgens 19de-eeuwse principes en recepturen, wat zo uniek is dat de zoektocht naar een nieuwe stoker zelfs het landelijk nieuws haalde.

“We zijn zeer trots dat onze aanwervingscampagne zoveel weerklank in de media en dito respons van geïnteresseerde kandidaten kreeg. Omdat het om een zeer specifieke functie gaat met heel wat verschillende taken en verantwoordelijkheden, hadden we toch niet zoveel reacties verwacht. Maar het ging natuurlijk om een erg bijzondere vacature. Je kan immers niet elke dag stoker van het Jenevermuseum worden”, aldus Joost Venken, Hasselts schepen van cultuur.

Steven Reekmans nieuwe stoker
Uit alle kandidaten werd uiteindelijk Hasselaar Steven Reekmans (°1979) geselecteerd. Tot voor kort was Steven leerkracht-opvoeder en volgde hij de opleidingen ‘Distillateur’ en ‘Graan distilleren’ bij Syntra Hasselt. Behalve naar zijn gezin gaat zijn grote liefde vooral uit naar muziek én jenever.

Stevens liefde voor jenever gaat ver. Met een vakmanschapsbeurs van de Vlaamse Gemeenschap begon hij, ook in het Jenevermuseum, de voorbije jaren het 19de-eeuwse productieproces van jenever in een stoomstookinstallatie tot in de kleinste details te registreren, te documenteren, kortom te borgen. Hier kon hij zijn kennis van de biochemie én de administratie achter de productie van jenever en likeur verdiepen en kon hij er zelf mee aan de slag. Bovendien kan Steven dankzij zijn pedagogische ervaring als leerkracht-opvoeder het jeneververhaal op een bijzonder aangename en boeiende manier overbrengen.

“Dolgelukkig!” vertelt Steven wanneer hij gevraagd wordt naar zijn gevoel toen hij het goede nieuws kreeg. “Mijn vader was ook gepassioneerd door jenever. Ik heb het dus met de paplepel meegekregen. Jenever kent de afgelopen jaren een kleine revival. Ik vind het fantastisch om hieraan te kunnen bijdragen. Jenever is ondergewaardeerd maar dankzij zijn kwaliteit en ambachtelijk karakter weet dit topproduct steeds meer mensen te bekoren. Het kriebelt echt om aan de slag te gaan en mijn liefde voor onze nationale spirit door te geven. Ik kijk er dan ook vooral naar uit om oude recepten te doorwroeten én om bezoekers wegwijs te maken tijdens het stoken.”

Kandidaten getoetst op ‘erfgoed-reflex’ en passie voor jenever
“De functie van museumstoker verschilt grondig van deze van commercieel stoker: alles wat de museumstoker in de toekomst zal doen, moet in functie staan van het borgen en bewaren van ons unieke immateriële, roerende en onroerende jenevererfgoed voor de volgende generaties”, vertelt museumdirecteur Davy Jacobs. “De kandidaten werden bijgevolg ook gescreend op hun ‘erfgoed-reflex’. Behalve technische en administratieve kennis waren passie voor jenever in al zijn aspecten en het overbrengen daarvan een cruciale eigenschap want meer dan ooit wordt de stokersfunctie een publieksfunctie én een netwerkfunctie. Zo zal de nieuwe stoker mee instaan voor het ontwikkelen en begeleiden van tastings en workshops en voor het realiseren van verschillende projecten in samenwerking met hogescholen, universiteiten en binnen- en buitenlandse jeneverproducenten.”

Hulplijn
Wat denkt huidig meester-stoker Jan Kempeneers over zijn opvolger? “Ik ben zeer blij dat ik de museumstokerij, die ik toch als een eigen kindje beschouw, aan de goede zorgen kan overlaten van iemand die al ervaring heeft met het stoken. Het afscheid zal niet gemakkelijk zijn, maar ik weet dat alles wat ik in die meer dan 30 jaren voor het Jenevermuseum gerealiseerd heb in goede handen is. En als hij mij nodig heeft: ik ben maar één telefoontje verwijderd!”