LANG LEVE DE BELGISCHE JENEVERSTOKERIJEN

Het Jenevermuseum heeft dankzij zijn collectie heel wat kennis over (verdwenen) stokerijen die hun stempel hebben gedrukt op het Belgisch jenevererfgoed. Jammer genoeg blijft deze unieke informatie verborgen voor het grote publiek. Na de aanvraag en toekenning van subsidies startte projectmedewerkster Inge Huskens in 2021 met het project ‘Belgische jeneverstokerijen als linked open data’. Hiermee probeert ze met behulp van Wikidata en Wikipedia meer online zichtbaarheid te geven aan alle betekenisvolle jeneverstokerijen in België.
ZICHTBAARHEID
Wanneer je op het internet informatie zoekt over stokerijen, kom je niet veel verder dan de commerciële website van een actieve stokerij. Historische informatie, zeker over verdwenen stokerijen, valt nergens te bespeuren. Ook een zoekopdracht op Wikipedia levert niet veel op. Nochtans is dit platform de meest geraadpleegde digitale encyclopedie ter wereld en is het dus uiterst geschikt om zichtbaarheid te creëren. Met het project hoopt Inge hier verandering in te brengen.

BRUIKBAARHEID
Om de stokerijen optimaal toegankelijk te maken in een digitale omgeving, registreren we ze eerst op Wikidata. In deze databank creëer je zogenaamd linked open data waardoor de informatie in een breder netwerkt word verbonden met andere kennis die verder reikt dan enkel het jenevererfgoed. Op die manier kunnen we eenvoudig nieuwe relaties leggen me andere informatiebronnen. Ook kan de informatie meertalig worden weergegeven en is ze flexibel herbruikbaar voor iedereen. Naast Wikipedia ondersteunt de databank ook heel wat andere toepassingen.

3 FASEN
Het project loopt in drie fasen. Na het bepalen van een duidelijk werkproces, maakten we in 2022 een selectie van 250 stokerijen die een plaats verdienen op Wikipedia. Aanvullend ontwikkelden we een dataprofiel om informatie over de stokerijen te kunnen registreren op Wikidata.
Op dit moment is de tweede fase volop aan de gang. Hierin bereikten we zonet een belangrijke mijlpaal: alle informatie over de 250 stokerijen is beschikbaar op Wikidata. Je vindt de lijst met gestructureerde gegevens terug op deze projectpagina.
De lijst vormt een belangrijke houvast voor de laatste fase die van start gaat in het najaar van 2023. Samen met de Wikipediagemeenschap en heel wat enthousiaste vrijwilligers schrijven we, o.b.v. de informatie op Wikidata, de verhalen van de stokerijen neer in de vorm van leerrijke Wikipedia-artikels. Met behulp van de schrijfsessies hopen we een (online) Wikicommunity van vrijwilligers op te bouwen die samen een netwerk rond het prachtige jenevererfgoed creëren.

HELP JIJ MEE?
Heb jij interesse in dit project en wil je graag deelnemen aan de schrijfsessies? Ben jij in het bezit van archiefmateriaal over een stokerij uit de lijst of heb je weet van materiaal of collecties die zich bevinden bij andere organisaties of privépersonen? Laat het ons weten!
Contact: inge.huskens@hasselt.be