Expo


Als expertisecentrum over (Belgische) jenever en likeur
zet het Jenevermuseum op gezette tijdstippen
nieuwe informatie over de collectie, maatschappelijke
ontwikkelingen of technologische
evoluties in de kijker via tijdelijke tentoonstellingen
binnen én buiten het museum.
Een overzicht van onze tentoonstellingen sinds 2000 vind je in het archief van de vorige expo's.
Er is ook een fotogalerij met de tentoonstellingsaffiches van de afgelopen jaren.
De lopende tentoonstelling(en) vind je hieronder.



Vloek of zegen? 100 jaar alcoholwet

5 mei - 1 september 2019

Honderd jaar geleden werd de Wet Vandervelde het orgelpunt van de strijd tegen het alcoholisme. Alcohol drinken op publieke plaatsen werd verboden. In detailhandels kon je enkel alcohol kopen als je minimum 2 liter kocht en dat was voor Jan met de pet te duur.

Riep de wet “de plaag van den alcohol” werkelijk een halt toe? En wat betekende de wet voor (jenever)stokers of cafébazen? De wet was nooit onomstreden en werd in 1984 vervangen door de nu nog steeds geldende ‘borrelwet’. Stemmen voor een alcoholplan klinken ook vandaag steeds luider, maar dit werd tot nog toe nog niet gerealiseerd. Het Jenevermuseum laat met protestaffiches, pamfletten, wetteksten, nieuwsfragmenten voor- en tegenstanders aan het woord.

Een uitgebreid artikel van museumconservator Joanie Dehullu over het ontstaan, de evolutie en de impact van de Wet Vandervelde vind je hier.

Op zondag 23 juni geeft zij ook een wandelvoordracht 'De Wet Vandervelde uitgelicht' in de expo. Inschrijven kan hier!

Incidentally Insights #3

Een werk van Patrick Ceyssens n.a.v. Screen It! - Stadstriënnale Hasselt-Genk
(
26 oktober 2019 – 3 mei 2020 / data o.v)

Het Jenevermuseum nodigde Limburgs kunstenaar Patrick Ceyssens uit om een werk te creëren binnen de thematiek van Screen it!, de vijfde editie van de Stadstriënnale Hasselt-Genk. De rode draad in Ceyssens’ werk gaat over aandacht of hoe de artistieke praktijk het gezichtspunt van de toeschouwer kan veranderen. Hij onderzoekt de experimentele wisselwerking van indirecte parameters en krachten in beelden. Deze kunnen volgens hem leiden tot mogelijke nieuwe betekenissen in een ander sensatiegebied.

Voor de gelegenheid creëerde de kunstenaar een beeld waarin hij de herinnering van een geromantiseerd en gerasterd landschap laat samensmelten met de omgeving van het Jenevermuseum, zijn geschiedenis en betekenis. Op die manier zal ons bewustzijn de indrukken die binnenkomen organiseren tot andere (mentale)beelden, denkbeelden. Hier bovenop komt de omwenteling die ontstaat door de veranderingen van de seizoenen en andere posities van de toeschouwer.

Het gerasterde beeld is een storm, een beeldige aanval op de geest onder invloed van alcohol. In de vele foto’s, affiches en schilderijen uit de museumcollectie zijn dronken mensen te zien of de restanten van een bezopen ruimte. Mensen in een roes, een begeestering, vervoering. Ook het gewoel van het distilleerproces is een associatie, jenever is daarom ook een ‘sterke’ drank. Dit nieuwe transparante beeld is constant beweeglijk, het is bijgevolg de waarneming van de verschuiving en de onrust. En elke toeschouwer zal zodoende een unieke kijk krijgen, een ‘in’ zicht als inspiratie voor de meest individuele interpretatie die mogelijk wordt ten opzichte van een afbeelding: iedereen wordt kunstenaar.

Meer info over Screen It! is te vinden op www.stadstriennale.be.